Připravte nemovitost k prodeji. Řešte detaily, ne zásadní rekonstrukce

 

Chcete prodat nemovitost a přemýšlíte, jak ji vylepšit, aby o ni kupci měli zájem a zároveň stoupla její cena? Investice do určitých oprav skutečně dokáží navýšit hodnotu, jiné se ale minou účinkem a jen vám vytáhnou nemalé peníze z kapsy. Na druhou stranu, drobné zásahy do interiéru i exteriéru mohou hodně pomoci. Takže – jak na to?

 

V jednom z předchozích článků jsme se věnovali tzv. homestagingu – přípravě interiéru na nemovitosti na prodej. Říkali jsme si, že tato metoda nejen že přiláká více zájemců, ale pomůže i navýšit cenu nemovitosti. Tentokrát se tedy na to, jak učinit nemovitost při prodeji atraktivnější, podíváme z širší perspektivy.

 

Jak vylepšit exteriér

Pokud se chystáte prodat svou nemovitost, zkuste se na ni podívat z pohledu kupce. Možná k ní máte citovou vazbu a zdá se vám, že má mnoho předností. Ale když se na ni podíváte objektivně, najednou zjistíte, že má určité vady – tady opadá omítka, tamhle na střeše chybí hřebenáč, betonem na dvorku prorůstá lebeda…

Buďte kritičtí jako zájemce o koupi nemovitosti a zaměřte se na to, co bude třeba vylepšit. Fasáda možná bude chtít očistit, předzahrádka trochu zvelebit a zbavit plevele, plot by si taky zasloužil nový nátěr.

 

Interiér je to nejdůležitější

Kromě exteriéru věnujte pozornost i interiéru. Projděte celý dům či byt a udělejte si poznámky, kde vám co nesedí. Nebojte se zaměřit na detaily. Jsou vchodové dveře poškrábané od psa? Zkuste tento nedostatek zamaskovat alespoň samolepicí tapetou.

Závažnými nedostatky v bytě, které kupce téměř jistě odradí, je špinavá omítka nebo dokonce plíseň v rozích. Vymalovat byt tak určitě taky nebude od věci. Další věc, která se návštěvníkům určitě nebude líbit, je nepořádek. Harampádí na dvorku či v garáži, neuspořádané osobní věci v pokojích, hygienické potřeby, ručníky a župany v koupelně – to všechno musí jít z očí. Ale pozor – neznamená to, že všechny věci byste měli nacpat do skříní nebo do kumbálu. Počítat musíte s tím, že zájemci budou chtít nahlédnout všude. Proto se předem zbavte všeho, co už nebudete potřebovat – udělejte zkrátka velký úklid.

Osobní i dekorativní věci z polic a skříní by také měly jít stranou. Příliš mnoho věcí opticky zmenšuje prostor, proto se snažte byt vyklidit a co nejvíce ho tak „provzdušnit“.

K běžnému úklidu patří i praní záclon a závěsů, naleštění kachliček a vodovodních baterií, nábytku. vyčištění koberců apod.

 

Mají smysl rekonstrukce a přestavby?

Vylepšení nemovitosti před prodejem ale neznamená, že byste se museli pouštět do zásadnějších rekonstrukcí, nebo dokonce přestavby. Máte-li například v úmyslu vylepšit koupelnu, vybourat příčku mezi dvěma místnostmi nebo přistavovat podkroví, pak doporučujeme tyto plány nechat stranou.

Jestliže má vaše nemovitost potenciál k podobným vylepšením, pak na ně můžete zájemce upozornit a prezentovat je jako výhodu. Zasahovat do podoby interiéru ale smysl nemá, protože kupci pravděpodobně budou mít jinou představu než vy a budou si ho chtít zvelebit podle svého vkusu.

Naopak smysl mají opravy, které mohou zvýšit cenu nemovitosti - třeba tím, že sníží její energetickou náročnost. Zateplení fasády, snížení stropů či výměna oken tak není úplně od věci.