Home staging: Způsob, jak prodat byt rychleji a za lepší cenu

 

Věřili byste, že cenu nemovitosti a rychlost jejího prodeje výrazně ovlivňuje způsob, jakým je prezentována potencionálním kupcům? Ani sebelepší realitní makléř nesvede to, co bytový designér, který přesně ví, jak má vypadat prodávaný byt.

 

Když jdete na první schůzku nebo pracovní pohovor, uděláte vše proto, abyste udělali dojem. A co když prodáváte byt a chcete, aby udělal dojem na kupce? Před fotografováním utřete prach, naleštíte nábytek, převléknete prostěradla… To ale nestačí.

Podle čeho se orientují lidé, kteří mají zájem o nákup nemovitosti? Možná se budete divit, ale při výběru si všímají hlavně toho, jestli byt nenese „stopy“ současných majitelů.

 

Jak má byt před prodejem vypadat

Tím, jak má při prezentaci vypadat interiér prodávané nemovitosti, se zabývá tzv. home staging. Tento obor u nás ještě není příliš zavedený, ale např. ve Spojených státech už jej v oblasti trhu s nemovitostmi využívají přes 20 let.

Nejde o klasický bytový design - ten spíše tvoří domov na míru majitelům, aby se v něm cítili dobře. Home staging se naopak snaží byt před prodejem „odosobnit“. Jak totiž ukazují zkušenosti, když si kupci v první fázi výběru prohlížejí fotografie bytů, osloví je ten čistý a upravený, který jako by jen čekal, až se do něj nastěhují a vnesou do něj kus sebe.

Upravit pro prezentaci interiér tak, aby co nejvíc zaujal, dokáže jen odborník na bytový design, v tomto případě tzv. stager. Záleží totiž na každém drobném detailu. Schovat se musejí drobnosti z polic, skříní a stolků, je třeba odstranit osobní věci, rozestavět nábytek a dát vyniknout prostoru, dobře jej nasvítit, použít vhodné dekorace atd.

 

K čemu je dobrá předprodejní úprava interiéru

Takto prezentovaná nemovitost se dá prodat výrazně rychleji. Zkušení stageři hovoří  o rozdílu v řádech měsíců - zatímco byty, ve kterých designér nezasáhl, čekají na nové majitele i půl roku, ty nafocené po home stagingu se prodají třeba už během prvních tří týdnů.

Home staging má vliv i na cenu. I v době realitní krize, kdy se ceny nemovitostí drží na minimu, se dá dobře prezentovaný byt prodat i o pár set tisíc korun dráž. A to vše jen díky pár hodinám práce stagerů, která prodávajícího nevyjde na víc než několik tisíc korun.